AdBleu

Citroën vindt schonere mobiliteit belangrijk. De HDI-motoren blinken uit door hun lagere CO2 -emissie en dankzij het gebruik van AdBlue worden ook de NOx waarden aanzienlijk gereduceerd. AdBlue wordt in de uitlaat geïnjecteerd en daarom is af en toe bijvullen noodzakelijk, bijvoorbeeld tijdens een onderhoudsbeurt of tussendoor.

Wat is AdBlue?

AdBlue® is een biologisch afbreekbare vloeistof van gedemineraliseerd water (67,5%) en ureum (32,5%). In een Citroën met HDI-motor wordt AdBlue gebruikt voor de nabehandeling van het uitlaatgas, net zoals het roetfilter en de SCR-katalysator.

Bij de verbranding van diesel in de motor ontstaan stikstofoxiden. Door vervolgens geringe hoeveelheden AdBlue in het uitlaatgas te injecteren, valt in een speciale katalysator het stikstofoxide (NOx) uiteen in stikstof (N 2 ) en water (H 2 O).

AdBlue® is een geregistreerd handelsmerk van het Verband der Automobilindustrie e. V. (VDA), een organisatie van autofabrikanten en toeleveranciers.

Uw Citroën weet hoeveel AdBlue er is

AdBlue zit in een aparte tank. De inhoud en vulopening verschillen per model. Vaak is de vulhals achter de tankklep van uw Citroën te vinden, naast de tankdop voor de dieselbrandstof.

Het AdBlue-verbruik hangt af van de afgelegde afstand, de rijstijl en diverse omgevingsfactoren. Op het display op uw Citroën instrumentenpaneel verschijnt een melding als het nodig is om de AdBlue-tank bij te vullen. Gert de Jong automobielen heeft hier veel ervaring in, waardoor deze klus snel en eenvoudig is uitgevoerd. Een reguliere onderhoudsbeurt is daarvoor een goed moment, maar ook tussendoor bijvullen is mogelijk.

Tijdige melding via de boordcomputer Uw Citroën waarschuwt ruim op tijd via het bestuurdersinformatiesysteem als het AdBlue-tankniveau laag wordt. De melding gebeurt in drie stappen en die zijn afhankelijk van de kilometerstand.

  1. Eerste waarschuwing: nog 2.400 km rijden
    De eerste melding komt als er nog AdBlue is voor 2.400 kilometer. Deze melding wordt iedere 100 kilometer herhaald tot de grens van 1.000 kilometer.
  2. Tweede waarschuwing: elke 50 km
    Bij een AdBlue-actieradius van 1.000 kilometer wordt de waarschuwing oranje. Bovendien hoort u nu elke 50 kilometer een geluidssignaal.
  3. Derde waarschuwing: auto niet herstarten
    Bij een lege AdBlue-tank wordt de waarschuwing rood. De motor blijft draaien, maar is na uitschakelen niet meer te herstarten. Voor de goede orde: er is niets defect. Verder rijden kan pas als de AdBlue tank is bijgevuld.

Bijvullen door de expert

Wij als Citroën specialisten zijn getraind in het druppelvrij en reukloos bijvullen van de AdBlue-tank. De ureumoplossing die wij gebruiken voldoet aan de strenge eisen van Citroën. Ook weet u door een bezoek aan onze werkplaats zeker dat de boordcomputer wordt gereset, waardoor uw auto het AdBlue-verbruik correct bijhoudt.

Mocht u onverhoopt onderweg zelf AdBlue moeten bijvullen, bijvoorbeeld omdat de tank leeg is, gebruik dan alleen de speciale flacons die bij tankstations verkrijgbaar zijn. Door de flesdop op de vulopening te draaien, morst u geen AdBlue en is er minder geuroverlast. Bovendien zit er een speciaal ontluchtingsventiel in de flacon, waardoor de AdBlue beter de tank instroomt.

U kunt eventueel ook een reserve bidon meenemen voor onderweg, deze zijn bij ons verkrijgbaar.

 

 

Tank nooit AdBlue aan de pomp. Deze krachtige pompen zijn bedoeld voor vrachtauto’s en de druk ervan is te hoog voor een personenauto. Een ander groot nadeel is dat het vulpistool geen adapter heeft voor de tankontluchting

Ons advies is helder: voorkom geuroverlast, morsen op de autolak, te veel of te weinig AdBlue bijvullen en het niet automatisch resetten van de boordcomputer. Kies voor service, gemak en kwaliteit en kom naar onze werkplaats waar wij een zeer professioneel vul station gebruiken om snel, efficiënt en zonder morsen uw tank weer bij te vullen. Bij de meeste auto’s is dit binnen 15 minuten geregeld en kan op wacht afspraak.

De zomer begint....

  1. Winterbanden werken perfect onder een temperatuur van 10 graden. Wordt de temperatuur hoger dan neemt de grip op het wegdek enorm af. Wissel de winterbanden dan ook voordat de zomer begint om voldoende grip te behouden en extra slijtage te voorkomen.

Ga goed voorbereid op vakantie...

Wist je dat je in Frankrijk niet mag eten achter het stuur?

  1. De Crit’Air Milieusticker is sinds enige tijd verplicht voor enkele gebieden in Frankrijk! 
  2. In veel landen ben je verplicht om een gevarendriehoek en veiligheidsvest mee te nemen, check dit van te voren. In ieder land gelden andere regels. 
  3. Wist je dat het in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland niet is toegestaan om flitsinformatie op je navigatiesysteem te hebben? Boetes kunnen wel oplopen tot €1500,-!
  4. In Spanje is het verboden om achter het stuur slippers en zwemkleding te dragen. Houd hier rekening mee!

 Ga dus goed voorbereid op reis. Fijne vakantie!

Herfst....

Het is inmiddels alweer herfst: de dagen worden korter en de temperaturen worden lager. Een goed moment om eens na te denken over een bandenwissel. Wist u dat bij een temperatuur van onder de 10 graden het is aan te raden met winterbanden te rijden?

Hier kunt u meer informatie vinden over banden.

Veiligheidsdag....

 

U bent natuurlijk van harte welkom voor de veiligheidscontrole in Aalsmeer op:

— Zaterdag 10 november a.s. van 08:00 tot 15:00 uur
 
…of, desgewenst, als aanvullende service en vooral om lange wachttijden zaterdag te voorkomen ook:
 
— Op afspraak tot 1 januari 2019. Als u voor deze optie kiest betaalt u ook hiervoor helemaal niets (normaal 19,50 Euro) en krijgt u tevens een startgarantiebewijs helemaal gratis.

En natuurlijk wensen ook wij u fijne kerstdagen en een mooi 2019.

Helaas hebben ook wij aangepaste openingstijden:

Maandag 24 December zijn we gesloten

27, 28 en 29 december zijn we open echter met beperkte capaciteit.

Maandag 31 december zijn we gesloten

En dan op 2 januari staan we het nieuwe jaar weer voor u klaar.